اختلاف در تعیین آیات قرآن کریم نه به این خاطر که در آیات قرآن شک و شبهه ای وجود دارد. خیر نه تنها در تعداد آیات بلکه حتی در یک حرف آن نیز هیچگونه اختلاف و شک و شبهه ای وجود ندارد. اختلاف در تعیین تعداد آیات، ناشی از شمارش آیات و همچنین تعیین انتهاء آیات است.
مجموع قرائت هایی که از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم نقل شده و به ثبوت رسیده است، هفت قرائت میباشد که توسط هفت قاری مشهور قرائت شده است.
قرائت هر قاری نیز تو
سط دو راوی و به دو طریق نقل شده که مجموع آن 14 قرائت است که هر کدام، نسبت به تعداد آیات قرآن کریم و همچنین محل اتمام آیات و نیز شمارش بسم الله الرحمن الرحیم در ابتداء سوره ها از مجموع آیات سوره، اختلاف نظر دارند.

مثلا در سوره حمد، بنا به نظر یک قاری مجموع آیات این سوره 7 آیه و بنا به نظر قاری دیگر، آیات این سوره 6 آیه است. به عقیده ی یک قاری، «صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» یک آیه است و به عقیده ی قاری دیگر «صراط الذین انعمت علیهم» یک آیه و «غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» یک آیه ی جداگانه محسوب میشود. خلاصه کلام ما به هیچ وجه نباید فکر کنیم که در آیات قرآن کریم شک و شبهه ای وجود دارد. این اختلافات ناشی از تعیین محل اتمام آیات و نیز از شمارش یا عدم شمارش بسم الله الرحمن الرحیم اوائل سوره ها از مجموع آیات سوره ها است.