قران بخوانید قبل از آنکه بر شما قرآن بخوانند

قرانی ها

پیوندهای روزانه

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن

[flash= width = 152 height = 172]http://www.askquran.ir/upload/files/hadis7_askquran.ir.swf[/flash]


تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبایی رحمت الله علیه :

طرح یک اشکال و پاسخ به آن در ارتباط با مشیت مطلق اهل بهشت : طلق اهل بهشت

این را گفتیم تا روشن گردد که هر چند به حکم آیه مورد بحث اهل بهشت داراى مشیت مطلقند، هر چه بخواهند به ایشان داده مى شود، و لیکن در عین حال نمى خواهند مگر چیزى را که مایه رضا و خوشنودى پروردگارشان باشد.

و با این بیان اشکالى که به طور کلى به آیات ناطقه به اطلاق مشیت شده - مانند آیه مورد بحث - جواب داده مى شود، و آن اشکال این است که ممکن است اهل بهشت معصیت و عمل زشت و کار لغو را دوست بدارند، و یا کارى و چیزى را دوست بدارند که باعث آزار سایرین باشد، و یا بخواهند افراد مخلد در آتش را نجات دهند، و یا بخواهند به مقامات انبیاء و مخلصین از اولیاء و هر کس که ما فوق ایشان است برسند.

و جوابش این شد که چگونه چنین اطلاقى از اینگونه آیات به دست مى آید با اینکه خود خداى تعالى در خطاب به متقین فرموده : (یا ایتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربک راضیة مرضیة فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى ).

زیرا به حکم این آیه اهل بهشت به چیزى راضى و علاقمند مى شوند که خدا نیز بدان راضى باشد، آرى، آنان نمى خواهند مگر آنچه را که مایه خوشنودى خداست، پس هیچ وقت اشتهاى معصیت و کار زشت و شنیع، و کار لغو نمى کنند، (لا یسمعون فیها لغوا و لا کذابا) و نیز هرگز از چیزى که مایه ناراحتى دیگران است خوششان نمى آید، و نیز هرگز نمى خواهند که عذاب از اهل جهنم (که خدا عذاب آنان را خواسته ) برداشته شود، و هرگز آرزو نمى کنند که مقام بالاتر از خود را داشته باشند، چون آنچه که خود دارند خدا برایشان پسندیده، و آنان بدان راضیند، و آنچه خدا دوست مى دارد دوست مى دارند.

(کان على ربک وعدامسئولا) - یعنى این وعده اى که به متقین داده شد، وعده اى است بر عهده پروردگارت، و بر حضرتش ‍ عزوجل واجب است که به وعده خود وفا کند، و اگر خدا وفاى به این وعده را بر خود واجب کرده، به خاطر همان قضایى است که گفتیم از روز ازل رانده بود، و در امثال آیه (و ان للمتقین لحسن مآب جنات عدن... هذا ما توعدون لیوم الحساب ) از آن خبر داد.

و اگر وعده خود را باوصف (مسئولا - درخواست شده ) توصیف کرد، به این جهت بود که متقین از پروردگار خود با زبان حال و استعداد، آن را خواسته بودند، و یا با زبان قال و دعاهاى خود از درگاه پروردگارشان مسالت نموده بودند، و یا بدین جهت بود که ملائکه این درخواست را براى متقین کرده اند، همچنان که قرآن کریم درخواست ملائکه را چنین حکایت مى کند: (ربّنا و ادخلهم جنات عدن ) و یا آنکه جهت آن، همه این درخواستها بوده.

مرحوم طبرسى در آیه مورد بحث گفته : جمله (کانت لهم جزاء و مصیرا) حال از ضمیر جنت است، که در جمله (وعد المتقون ) در تقدیر است، و جمله (لهم فیها ما یشاءؤن ) حال از متقون است. و تجزیه اى که وى کرده، از تجزیه سایر مفسرین بهتر است، که گفته اند هر دو جمله استینافى و ابتدایى، و در مقام تعلیل و به منزله جواب از سؤال مقدر است.

🌴 التماس دعای فرج و شفای عزیزانمان 🌴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی