جواب: علماى اسلام با توجه به آیات و احادیثى که کیفیت قرائت قرآن (قبل، حین و پس از قرائت) را بیان مى‏دارد براى قرائت قرآن آدابى ذکر نموده‏اند که رعایت آن‏ها موجب استفاده بیشتر و بهتر از قرائت قرآن مى‏گردد. آنان در یک تقسیم‏بندى کلى، آداب تلاوت قرآن را به دو بخش تقسیم نموده‏اند:

الف) آدابى که مربوط به رفتار ظاهرى قارى قرآن است که از آن به «آداب ظاهرى تلاوت» تعبیر نموده‏اند.

ب) آدابى که مربوط به حالات روحى قارى قرآن است که از آن به «آداب باطنى تلاوت» یاد کرده‏اند. بهترین کتاب‏هایى که در این زمینه بحث نموده، عبارت است از: احیاء علوم الدین، ابوحامد غزالى؛ المحجة البیضاء، فیض کاشانى؛ معراج السعادة، احمد نراقى.

به طور خلاصه آداب باطنى تلاوت قرآن عبارتند از:

1. دریافت گفتار؛ دانستن مقام و منزلت قرآن نزد پروردگار و دانستن سبب‏ فرو فرستادن آن به سوى مردم و لطف الهى در تبدیل حقایق والا و بلند مرتبه به زبان قابل فهم عموم براى هدایت مردم.

2. بزرگداشت خداوند و حفظ حرمت او که با بشر سخن گفته است.

3. حضور قلب و فراموش کردن دل‏مشغولى‏ها و خودبینى.

4. تدبر در معانى قرآن که مرتبه‏اى فراتر از حضور قلب است. در این مرتبه باید در پى کشف معانى و مفاهیم نهفته در آیات و دریافتن مقصود خداوند بود.

5. تفهّم که فراتر از تدبّر در اصل معنا، کشف معانى نهفته در آیات و ربط آیات و اهداف آن‏ها را شامل مى‏شود.

6. تخلّى و دورى گزیدن از موانع فهم؛ از جمله موانع فهم حقایق نهفته در قرآن: انحصار در لفّاظى، جمود در برداشت‏هاى خود، تقلید کورکورانه از دیدگاه‏هاى دیگران، ارتکاب گناه و اصرار بر آن، تفسیر به رأى و ....

7. تخصیص؛ خود را مخاطب خداوند دانستن.

8. تأثّر؛ تأثیرپذیرى بر حسب تفاوت اوصاف آیات قرآن، مانند: حزن و ترس و امید و شادمانى و تحرّک و ....

9. ترقّى؛ روح و اندیشه خود را به گونه‏اى رشد دهد که گویى قرآن را مستقیماً از منبع وحى مى‏شنود!

10. تبرّى‏ بیگانه شدن با خود با عنوان انسان گنه‏کار و خطاکار و قرار دادن خود در صف نیکان و پیامبران و صدّیقان و شهیدان راه حق و رفتار مناسب آنان را در برابر خداوند از خود بروز دادن.

11. با حزن و خشوع قلب، قرآن خواندن.[1]


[1] . معراج السعاده، ص 688- 692 و المحجة البیضاء، ج 2، ص 234- 249.

mazaheb.ir